diumenge, 28 d’octubre del 2012

Balzac i la petita modista xinesa, de Dai Sijie

Durant la Revolució Cultural de Mao Zedong, els estudiants que havien superat el grau de batxiller eren enviats a conviure amb els camperols per ser "reeducats" en les tasques rurals. Aquesta experiència, que el propi Dai Sijie va patir, podria durar força anys fins que la comunitat i el partit ho creguessin convenient.

"Balzac i la petita modista xinesa" (2000) narra la història de dos amics, en Luo i el narrador, els quals són enviats a una comunitat rural propera al Tibet per ser reeducats treballant en les mines de carbó i els camps d'arròs. En el poble coneixen la filla del sastre del poble, de la qual s'enamoren, i un altre noi que està en procés de reeducació. Aquest amaga tot un tresor per als amics: una maleta plena de literatura occidental traduïda al xinès.

"Imagineu-vos un noi de dinou anys, somnolent encara en els llimbs de l'adolescència, i que no havia conegut res més que la xerrameca revolucionària sobre el patriotisme, el comunisme, la ideologia i la propaganda. Bruscament, com un intrús, aquell llibret em parlava del despertar del desig, dels impulsos, de les pulsions, de l'amor, de totes les coses a les quals fins aleshores, el món que jo coneixia no havia accedit."

2 comentaris:

Belen ha dit...

Ramon, és un dels llibres més macos que he llegit aquest ´ltim any.
Una delícia.

petonets

pd: tinc la biblioteca dels morts guardada, m'espero a q tú l'acabis per veure que...

Laia ha dit...

Aquest el tinc pendent de llegir