dijous, 7 de juny del 2007

Estels del Sud: Beseit-Refugi Font Ferrera

Dades: Recorregut: 18,3 Km. Desnivell positiu: 800 m. Desnivell negatiu: 100 m. Temps (amb parades): 6 h 25 mn.

A la Fonda Urquizu donen l’esmorzar a les 9 del matí, massa tard per fer muntanya. Els germans que porten l’empresa Serveis Turístics SENDA ens proposen fer els primers quilòmetres en 4x4. Hi estem d’acord ja que es tracta d’una pista enquitranada.

Deixem enrere Beseit (577 m) i anem remuntant la vall del riu Matarranya. A les 10 del matí arribem a la Mina Maruja, on inicia la pista que condueix al Parrissal. Des d’aquí comença una bonica senda paral·lela al riu, a trams arranjada amb unes passeres que ens estalvien de mullar-nos els peus. Tota l'estona estem envoltats d'altius cingles i esveltes agulles.

Arribem a les Gúbies, la part més estreta del Parrissal, però el cabdal d'aigua no permet passar sense mullar-nos. Ens veiem obligats a prendre el Pas del Romeret. Reculem i agafem una senda que puja uns cent metres de desnivell, que ens fa suar. El camí és perdedor i ens equivoquem. Trobem el camí. Hi ha trams força drets i cal parar atenció. El camí acaba en una via ferrata per facilitar els passatges més exposats. Es fan eterns els 15 metres de baixada de la via ferrata, amb botes i motxilla!.

Un cop al riu, seguim barranc amunt. Abandonem el riu Matarranya en arribar al pas engorjat del Pont de la Guimerana. Forta pujada per la cinglera del barranc de la Coscollosa. Tornem a entrar a Catalunya. Passem a tocar d’un monumental teix.

A la sortida del barranc arribem als prats de la Casa Forestal Xalet del Rei. A partir d'aquí, i sempre rodejats de boscos de pins, seguim una pista que ens condueix al Refugi de la Font Ferrera (1169 m). Hi arribem a les 16:25 h.

Estem sols. Dutxa, cerveses i sopar. Xerrem amb el responsable del refugi, un paio que ha pujat diverses muntanyes de l’Himalaia (K2 inclòs). L’agost se’n va al Cho-Yu (8153 m). Sort.