divendres, 24 de novembre del 2006

Stop smoking

Aquesta setmana he anat a l'hospital no només com a professional sinó també com a usuari. Després de l'ensurt que ens va donar el meu pare diumenge passat, diagnosticat finalment de pneumònia, la primera mesura que li han aconsellat ha estat deixar de fumar.

Cinc dies després de l'ingrés arribem a casa dels meus pares. Tot el tabac que tenia per casa ja estava en una bossa (cigarretes, cigars, un parell de Cohibas), i li pregunto: "Ho vols llençar tu o ho faig jo?". Em contesta: "Tu mateix". Primer pas donat, ara caldrà donar-li suport, ja que sembla que no és fàcil deixar de fumar per tota la merda que porta el tabac.

Començo a buscar informació per fer-li arribar al meu pare, i trobo un interessant pdf de 98 pàgines: "Guía para dejar de fumar" del Comité Nacional para la Prevención del Tabaquismo.

Diu que el tabaquisme és la causa reconeguda de 29 malalties: bronquitis, càncer de pulmó, cardiopaties coronàries, altres càncers (esòfag, bufeta urinària, cavitat bucal, laringe, esòfag). La combustió del tabac origina un tipus de fum que conté més de 4.000 substàncies químiques, moltes d'elles cancerígenes: nicotina, quitrans, arsènic, cadmi, níquel, clorur de vinil, poloni 210, cianur,...

A més, el document exposa les primeres passes del camí per deixar de fumar, i que consisteixen en: saber què et proporciona el tabac, tenir clar què guanyaràs si ho deixes, conèixer en què consisteix la teva dependència, saber com pots superar-la, planificar com lliurar-se d'aquesta dependència, saber quines satisfaccions et proporcionarà deixar de fumar.

Soc no fumador, però encara tinc més raons per no ser-ho.