divendres, 10 de novembre del 2006

Berlín monumental

Sortim de l'hotel a les 10 del matí, després d'haver esmorzat. Agafem el metro i baixem a l'estació Unter den Linden.

Comencem la visita on la vàrem deixar ahir. La Porta de Brandenburg és el símbol de Berlín. Construïda entre 1789 i 1791, ha estat testimoni de la història de la ciutat, i simbolitza la victòria que, muntada en una quadriga, duu la pau a la ciutat.

Molt a prop de la Porta es troba l'edifici del Reichstag. Va ser construït entre 1884 i 1894, i és la seu actual del Bundestag, el Parlament alemany. Visitem la nova cúpula dissenyada per Norman Foster.

Al sortir del Parlament, anem a veure el Sowjetisches Ehrenmal, un monument dedicat a la Unió Soviètica, i que recorda als soldats soviètics morts durant la II GM.

No gaire lluny de la Porta es troba el Memorial de l'Holocaust. Consta d'un extens camp ondulat amb monòlits de fins a 2 m d'alçada i de color gris, que representa als sis milions de persones assassinades en els camps de concentració nazis.

Gendarmenmarkt està considerada com la plaça més maca de Berlín, inspirada en les places renaixentistes italianes. Al bell mig de la plaça hi trobem tres edificis: les catedrals francesa i alemanya i el Schauspielhaus (teatre).

Deixem enrere Gendarmenmarkt, i sortim a Bebelplatz, plaça on els nazis van efectuar el trist "espectacle" de la crema de llibres.

El magnífic passeig Unter den Linden (Sota els Til·lers) s'estén des de la Porta de Brandenburg fins la catedral de Berlín, i al seu voltant es troben molts dels edificis històrics de la ciutat. El Forum Fridericianum és un conjunt de monuments manats construir per l'emperador Frederic el Gran a partir de 1740: la Staatsoper, la catedral de St Hedwig, la Universitat Humboldt.

Seguim passejant per Unter den Linden. Arribem a l'illa dels museus, la Museuminsel. De tots els museus que es troben en l'illa, visitem el Pergamonmuseum, un dels més importants del món. Com a obres destaquen l'altar de Pèrgam, la porta d'Ishtar i la porta del mercat de Milet.

Travessem un dels ponts sobre el riu Spree, i entrem al que va ser el barri jueu de la ciutat. En l'Oranienburger Strasse es troba la Neue Synagoge, construïda entre 1859 i 1866, va ser la sinagoga més gran de tot Europa. Gairebé enfront es troba el centre Tacheles. Aquest centre, construït en el que van ser uns grans magatzems, és actualment un centre artístic alternatiu, un local multicultural creat pel col·lectiu okupa. Són impressionants les escales plenes de graffitis.

Per acabar el dia, molt a prop de l'hotel, entrem en el Hackesche Höfe, un conjunt d'edificis comercials ben restaurats, i que consta de nou patis interiors comunicats entre sí.

Estem realment cansats, i és que avui hem fet uns quants quilòmetres caminant.